Mobiliteit & Openbare Werken

woensdag 21 december 2011

18 steden en gemeenten genomineerd voor Fietsgemeente 2012

18 steden en gemeenten in Vlaanderen dingen mee naar de titel Fietsstad/Fietsgemeente 2012. Een deskundige jury heeft de genomineerden zorgvuldig geselecteerd. Maar liefst 71 steden en gemeenten schreven zich in voor de eerste editie van deze wedstrijd. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits wil met het initiatief steden en gemeenten aansporen om een goed lokaal fietsbeleid te voeren. In juni 2012 maakt minister Crevits de winnaars bekend.

De interesse voor de fietsprijzen was groot. Maar liefst 71 steden en gemeenten (meer dan een vijfde van alle Vlaamse steden en gemeenten) stelden zich kandidaat. Het hoge aantal inschrijvingen bewijst dat het lokale fietsbeleid in Vlaanderen leeft. Minister Crevits en de jury bedanken alle deelnemers voor de tijd die vrijgemaakt is om hun kandidatuur uitgebreid te motiveren. De gemeenten en steden die niet werden genomineerd verdienen evenzeer een pluim. Uit de informatie die werd aangeleverd door de 71 steden en gemeenten zal een ‘best practices’-boek samen worden gesteld. Met als doel om de kennis over fietsbeleid verder te verspreiden onder en tussen lokale besturen.

De verkiezing biedt een unieke kans om het fietsvriendelijke imago van de stad of gemeente een flinke impuls te geven, na te denken over het gevoerde fietsbeleid binnen de gemeente en ervaringen uit te wisselen tussen gemeenten onderling.

Bovendien kunnen de winnaars een mooie prijs winnen ter waarde van maximum 50.000 euro. De prijs bestaat uit ‘hardware’, zoals een fietsenstalling, dienstfietsen, een fietstelpaal,... (maw een investering die ook rechtstreeks ten goede komt van de fietsers in de gemeente).

De tienkoppige jury – onder het voorzitterschap van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde – is samengekomen om uit de 71 kandidaten per categorie een aantal gemeenten en steden te nomineren. Gezien het hoge aantal inschrijvingen werden in de drie categorieën telkens zes gemeenten weerhouden.

• Steden met meer dan 50.000 inwoners : Antwerpen, Brugge, Genk, Gent, Kortrijk en Mechelen
  • Steden tussen 20.000 en 50.000 inwoners : Koksijde, Lier, Mortsel, Sint-Pieters Leeuw, Sint-Truiden en Zemst
  • Gemeenten met minder dan 20.000 inwoners : Boechout, Kortenaken, Landen, Meeuwen-Gruitrode, Retie en Vorselaar

In bijlage vindt u hieronder de motivering van de jury over de genomineerden.

Vervolg

De genomineerde steden en gemeenten mogen gebruik maken van het logo ‘Genomineerd als Fietsstad/Fietsgemeente 2012’. (zie hieronder)

• Een extern bureau gaat de genomineerde gemeenten en steden bezoeken in het eerste deel van 2012 om de kandidaturen verder uit te diepen. Daarna zal de jury opnieuw samenkomen om de winnaars te kiezen.
  • In juni 2012 maakt minister Crevits tijdens de prijsuitreiking de winnaars bekend.

Juryvoorzitter Eddy Klynen van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde: “We zijn uiteraard zeer blij met het grote aantal inzendingen voor de wedstrijd, dit bewijst dat heel wat steden en gemeenten erg begaan zijn met de veiligheid en het comfort van fietsers. De ingestuurde dossiers zijn vaak van hoge kwaliteit en bevatten interessante ideeën om het fietsbeleid verder te verbeteren. De talrijke inspirerende voorbeelden zullen we publiceren in een boek. Zo helpen we steden en gemeenten om hun lokale fietsbeleid op topniveau te tillen”.

Vlaams minister Hilde Crevits : “We gaan de volgende fase in van de verkiezing Fietsstad/Fietsgemeente van het jaar. 71 steden en gemeenten hebben dossiers ingediend en de jury is heel lovend over de hoge kwaliteit. We gaan nu verder met 18 steden en gemeenten die hoe dan ook nu al in de bloemen worden gezet met de inspanningen die ze voor de fietsers en de veiligheid van de fietsers leveren. Ze dragen voortaan het logo ‘Genomineerd als Fietsstad/Fietsgemeente 2012’ en ik wil ze daar nu al voor feliciteren! Samen met de steden en de gemeenten kiezen we ervoor om de volgende jaren blijvend in fietsinfrastructuur en integraal fietsbeleid te investeren.