Buitenlands beleid & Defensie

donderdag 25 juni 2015
 - 

Bijna helft Belgen heeft geen goed beeld over Defensie

Drie kwart (75%) van de deelnemers van PR-activiteiten van Defensie gaat naar huis met een positief beeld van het leger, terwijl slechts 56% van de bevolking een goed beeld over Defensie heeft. Dat blijkt uit een antwoord van minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) op een schriftelijke vraag van CD&V-Kamerlid Veli Yüksel.

De voorbije vijf jaar organiseerde de landmacht gemiddeld 30 promo-evenementen. Naast de opendeurdagen (6 per jaar) en jobdays (24 per jaar) en de vele jongerenstages werden rekruteringsmomenten en marsen georganiseerd. De algemene opendeurdag van de Landcomponent weet ieder jaar bovendien 30.000 bezoekers te lokken. Ook de Belgische luchtmacht zet sterk in op PR-activiteiten door deel te nemen aan gemiddeld 35 airshows per jaar. De inzet van de luchtmacht betreft zowel statische als dynamische solodemonstraties als demonstraties met 4 vliegtuigen tegelijk door het Red Devils demoteam.

‘En die inspanningen lonen‘, zo stelt Veli Yüksel, lid van de commissie Defensie. ’Uit de vierjaarlijkse imago-enquête van de Koninklijke Militaire School blijkt dat burgers die via promo-activiteiten in contact kwamen met Defensie, duidelijk een beter beeld van het leger hebben dan de rest van de bevolking (75% tegenover 56%).’

Bovendien werd de deelname van Defensie aan activiteiten door 96% van de jonge deelnemers tussen 18 en 26 jaar als aangenaam ervaren.

In het licht van deze positieve resultaten pleit Yüksel ervoor dat de inspanningen nog worden opgevoerd: We moeten de perceptie over Defensie bij het grote publiek keren. Opendeurdagen, jongerenstages en demonstraties zijn een uitstekend middel om het beeld van ons leger bij de bevolking te verbeteren, en kunnen ook een positieve impact hebben op de rekrutering van jonge mensen.’