Cultuur & Media

woensdag 29 februari 2012

DE PAUW: Verhuis VRT? Picqué zeg nee!

De geruchtenmolen over een mogelijke verhuis van de VRT draait al een tijdje op volle toeren. De Vlaamse openbare omroep heeft eerder al te kennen gegeven dat er in juli 2012 een beslissing zal vallen over één van de opties om de problemen van het verouderde reyerscomplex aan te pakken.

Er lagen drie scenario ’s op tafel: renoveren, gedeeltelijk renoveren en een nieuwbouw, of een volledige nieuwbouw.

Het scenario van de renovatie werd maandag 23 januari laatstleden definitief afgeschoten door de raad van bestuur van de openbare omroep. Renoveren zou het duurste uitkomen en zou ook de minst voordelige keuze zijn op lange termijn. Dat wil zeggen dat de VRT resoluut voor een nieuw gebouw kiest. Waar dat nieuwe gebouw zou moeten komen , is een beslissing die de Vlaamse regering zal moeten nemen op basis van het dossier van de raad van bestuur.

Volgens De Pauw, fractievoorzitter CD&V geeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest door zijn langdurig stilzwijgen een fout signaal en hebben we nood aan een krachtdadige visie inzake het behouden van de openbare omroep in het Brussels Gewest in het belang van alle Brusselaars.

De bal ligt vooral in het Vlaamse kamp, maar deze uitgelezen kans om een vooruitstrevende vernieuwde mediapool te creëren in een gebied dat in zijn kinderschoenen staat van een totale reconversie, mag men niet laten schieten.

Vorig jaar werd het voorstel van dit richtschema al toegelicht in het Brussels Parlement, waarbij er uiteraard van uitgegaan werd dat de VRT op post bleef. Het richtschema is trouwens uitgewerkt op basis van de VRT/RTBF.

Er wordt nu onderzocht of het tweede scenario, het terugplooien van de site naar de achterzijde,  verzoenbaar is met de krachtlijnen van het Richtschema Reyers. “We hopen op resultaten voor juli, en op een reactie van het gewest inzake het naar voor brengen van een duidelijke visie voor het behoud van de VRT op de site”, besluit De Pauw na haar interpellatie aan de minister-president in de commissie ruimtelijke ordening deze ochtend.