donderdag 02 juni 2016

Europese Burgerschapsprijs voor “Mobile School”

De Belgische organisatie MOBILE SCHOOL is bekroond met de Prijs voor de Europese Burger, een jaarlijkse onderscheiding die door het Europees Parlement wordt uitgereikt om Europeanen te bekronen voor uitzonderlijke verdiensten. Europarlementslid Ivo Belet (CD&V) nomineerde Mobile School dat zich sinds 1996 wereldwijd inzet voor straatkinderen. Belet: “Mobile School bereikt straatjongeren in hun eigen context en wil in de eerste plaats hun eigenwaarde versterken. Zo helpt het hen om keuzes te maken, hun talenten te ontdekken en ontwikkelen en hopelijk een andere wending aan hun leven te geven. In Athene loopt momenteel een project met pas aangekomen vluchtelingenkinderen. Mobile School helpt kinderen hun dagelijkse ellende even te vergeten. De Burgerschapsprijs is een belangrijke erkenning voor deze organisatie die al 20 jaar onschatbaar werk verricht.”

Een mobiele school is een rijdend schoolbord, dat op straat wordt ingezet om straatkinderen te bereiken met educatieve activiteiten. Mobile School heeft 41 units (ontwikkeld met de hulp van de leerkrachten van Provinciale Secundaire School Bilzen) in 24 landen, verspreid over Europa, Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Hiernaast leidt Mobile School ook straathoekwerkers op en kunnen organisaties die met straatkinderen werken een beroep doen op de diensten van Mobile School.

Het Europees Parlement creëerde de Europese Burgerschapsprijs in 2008. De Burgerschapsprijs wordt uitgereikt voor verschillende activiteiten die het ideeëngoed van de EU uitdragen of wederzijds begrip en integratie promoten. Ook grensoverschrijdende samenwerking binnen de EU wordt beloond. Zowel burgers, groepen, verenigingen als organisaties kunnen de prijs winnen. Elk Europarlementslid heeft het recht om ieder jaar een kandidaat te nomineren. Mobile School is dit jaar de enige Belgische laureaat.

Thema's: