Actua

woensdag 22 juni 2016

Europese Grens- en Kustwacht na de zomer actief

Aan de vooravond van het Brexit-referendum schakelt Europa een versnelling hoger in de aanpak van de vluchtelingencrisis. Vannacht is een akkoord bereikt tussen de EU-lidstaten en het Europees Parlement over de oprichting van een Europese grens- en kustwacht. Als aan een Europese buitengrens een crisis ontstaat en een lidstaat onvoldoende optreedt, zal de gezamenlijke grenswacht de buitengrensbewaking kunnen overnemen.

Europarlementslid Ivo Belet (CD&V): “Europa bewijst vandaag dat het doortastend kan optreden: dit akkoord is in recordtempo onderhandeld en is een vitale stap in de aanpak van de migratiecrisis. De Europese grenswacht is een cruciaal instrument om orde aan de Europese buitengrenzen te herstellen en zo ook te garanderen dat de binnengrenzen open kunnen blijven. Met dit akkoord kan de Europese grenswacht na de zomer van start gaan."

“Het tijdelijk sluiten van binnengrenzen is een noodoplossing die echt maar in laatste instantie mag worden gebruikt en waar niet lichtzinnig mee mag worden omgesprongen. De economische impact van interne grenscontroles is enorm: in het beste geval (bij een herinvoering op een beperkt aantal plaatsen) verliezen we 2,5 miljard euro over een periode van twee jaar.”

Het Europese grensagentschap Frontex wordt uitgebreid en wordt samen met de lidstaten verantwoordelijk voor de grensbewaking. Het budget van Frontex wordt hiervoor meer dan verdubbeld (van 143 naar 322 miljoen euro) en het aantal eigen personeelsleden wordt opgetrokken van 402 naar 1000. Samen met de manschappen aangeleverd door de EU-lidstaten betekent dit in totaal een reserve van 1500 grenswachters. De Europese grenswacht moet ingrijpen als een lidstaat de migratieproblemen  niet aankan of als er buitengewone druk ontstaat op de buitengrens van de Schengenzone. Ook moet de dienst het terugsturen van afgewezen asielzoekers coördineren.