Mobiliteit & Openbare Werken

donderdag 19 maart 2015
 - 

Gratis WiFi op bus en tram maakt openbaar vervoer aantrekkelijker

De Lijn beschikt over een aantal voertuigen die uitgerust zijn met WiFi, en er is voorzien in uitbreidint. Dat blijkt uit het antwoord van de Vlaamse minister van mobiliteit en openbare werken op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk de Kort: “Het aanbieden van WiFi en apps om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten zijn een belangrijk aspecten in het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer.”   

Vlaanderen promoot het openbaar vervoer sterk als alternatief voor de wagen. Het is dan ook van dat belang het openbaar vervoer zo aantrekkelijk mogelijk is, zowel op vlak van betrouwbaarheid, toegankelijkheid en punctualiteit als gebruiksvriendelijkheid en extra aanbod. Daarom stelde Dirk de Kort een vraag aan de minister van Mobiliteit & Openbare Werken over gratis WiFi bij De Lijn. In Nederland, meer bepaald Rotterdam, is gratis WiFi op het openbaar vervoer alvast een groot succes. 

De Lijn rijdt sinds het najaar van 2014 al met een aantal voertuigen die uitgerust zijn met WiFi. Zo rijden er 90 trams in Antwerpen en Gent met gratis WiFi-verbinding en 67 WiFi-bussen in Leuven, Turnhout, Hasselt, Genk, Mechelen en Aalst. Voor de zomer van 2015 wordt ook een gratis WiFi-aanbod op de kusttram voorzien. 

Om gebruik te maken van de gratis WiFi op tram en bus moet je je eerst registreren op LijnNet, waarna je maandelijks 250MB kan verbruiken. Hiermee kan je sociale media bezoeken, betalingen doen, surfen of je e-mails lezen. Momenteel onderzoekt De Lijn of abonnees meer megabytes kunnen krijgen.  Sinds De Lijn gratis WiFi aanbiedt op tram en bus hebben al meer dan 21.000 unieke reizigers zich geregistreerd en gebruiken meer dan 1.300 reizigers het dagelijks. Voor het einde van 2015 verwacht De Lijn een totaal van 120.000 geregistreerde gebruikers. 

“Het aanbieden van gratis WiFi past perfect in de strategie om openbaar vervoer aantrekkelijker en aangenamer te maken voor de reiziger,” aldus Dirk de Kort. Met het oog op de digitale innovaties van vandaag en in de toekomst, moet het openbaar vervoer volgens hem ook verder inzetten op apps die het gebruiksgemak van de reizigers verhogen. “Zo zouden reizigers meteen de meest efficiënte reisweg moeten kunnen raadplegen via een app. Gratis WiFi is in dat opzicht al een eerste stap in de goede richting”, zegt Dirk de Kort.