Actua

woensdag 15 juni 2016

Hormoonontregelaars – beleidswerk kan eindelijk beginnen

De Europese Commissie maakte vandaag de langverwachte wetenschappelijke criteria voor hormoonverstorende stoffen bekend. “Er is veel nodeloze tijd verloren,” zegt Europarlementslid Ivo Belet (CD&V), “maar het is goed dat er eindelijk kan begonnen worden met het wetgevende werk om de blootstelling aan deze gevaarlijke stoffen tot een minimum te beperken.

Hormoonontregelaars zijn synthetische stoffen die werken als hormonen of de werking ervan juist ontregelen. Onvruchtbaarheid, een toename van het risico op suikerziekte, borst- en prostaatkanker, obesitas, concentratiestoornissen en verminderd IQ kunnen hier het gevolg van zijn. Meer dan 200 stoffen moeten beter onderzocht worden. Van sommigen, waaronder Bisfenol A en ftalaten, weten we al dat ze schadelijk zijn en werd het gebruik al gedeeltelijk verboden. Hormoonverstorende stoffen zitten in alledaagse producten en komen in ons lichaam via onze voeding, inademing of aanraking.

Belet: “Het is tijd voor politieke actie. De Commissie kiest voor een heel duidelijke aanpak: elke stof waarvan bewezen is dat ze hormoonverstorend werkt, zal in de toekomst volledig worden verboden. Dit is van groot belang omdat het een standaard zet voor hoe alle hormoonverstorende chemicaliën in de toekomst zullen worden gereguleerd. Het is een goede zaak dat de volksgezondheid en het milieu primeren. Tijdens de zwangerschap, baby en vroege kinderperiode kunnen immers zelfs kleine dosissenvan deze stoffen schadelijk zijn voor de ontwikkeling.

De Commissie is al sinds 2009 bezig met het opstellen van regels. De nieuwe EU-wetgeving kwam in een stroomversnelling nadat het Hof van Justitie Zweden gelijk gaf toen het de Commissie in gebreke stelde.