Mobiliteit & Openbare Werken

woensdag 12 april 2017

Minister, hou rekening met motorrijders

Ondanks de dalende ongevallencijfers blijven motorrijders een van de meest kwetsbare groepen op de weg. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceert daarom de campagne ‘Motorrijders en automobilisten, hou rekening met elkaar’. CD&V pleit al langer voor meer aandacht voor motorrijders en is blij met de campagne. De partij wil bovendien nog verder gaan en roept op om ook structurele maatregelen te treffen om mobiliteit voor motorrijders te verbeteren.

Verkeerscampagne als eerste stap

De campagne roept motorrijders en automobilisten op om nog meer rekening te houden met elkaar, en zo ongevallen te vermijden. Met affiches langs de gewest- en autosnelwegen, radiospots en een campagne op sociale media vraagt ze om het verkeer eens vanuit het standpunt van de andere te bekijken. Zo’n campagne was dringend nodig, vindt An Christiaens. Zij vroeg bevoegd minister Weyts vorig jaar al om het initiatief.

An Christiaens: “De Vlaamse verkeerscampagnes focussen op de belangrijkste verkeersveiligheidsthema’s: snelheid, rijden onder invloed, afleiding en gordeldracht. Het is belangrijk dat ze ook aandacht besteden aan risicogroepen zoals motorrijders, die kwetsbaar zijn in het verkeer. Dat gebeurt nu voor de eerste keer en ik reken op de minister om hier een terugkerend aandachtspunt van te maken.”

Meer beleidsaandacht voor de motorrijder

An Christiaens hoopt dit te mogen beschouwen als een signaal dat het Vlaamse mobiliteitsbeleid meer rekening zal houden met motorrijders.

“Ik ben tevreden dat motorrijders met de verkeerscampagnes de aandacht krijgen die ze verdienen. Vlaanderen heeft eindelijk aandacht voor deze groeiende groep en mag nog verder gaan. Met het toelaten van motorrijders op de busbaan, bijvoorbeeld, of door bij weginrichting nog meer rekening te houden met de motor. Ook andere weggebruikers hebben hier oren naar: uit een recente enquête door Touring bleek dat meer dan de helft (56 procent) van de andere weggebruikers ermee akkoord gaat dat motorrijders de busbaan gebruiken. Meer aandacht voor de motorrijder, op de weg en in het beleid, betekent meer verkeersveiligheid voor iedereen. Ik kijk uit naar het debat in het parlement en hoop dat concrete stappen volgen.”

CD&V wil de aandacht voor de motorrijder verankeren in het Vlaamse mobiliteitsbeleid. Naast het openstellen van de busbanen vraagt ze onder andere voldoende opleidingsmogelijkheden voor motorrijders, en aandacht voor een risicoperceptie en het oefenen op de weg. In de rijopleiding voor andere weggebruikers wordt voldoende aandacht voor de motorrijder gevraagd. Christiaens diende hierover een conceptnota in in het Vlaams Parlement.