Actua

woensdag 05 oktober 2016

Na roamingtarieven moeten ook kosten bellen naar het buitenland omlaag

De roamingkosten die telecomoperatoren aanrekenen voor draadloos bellen, surfen en sms’en in het buitenland verdwijnen volgend jaar definitief. Het Europees Parlement vraagt dat nu ook de kosten voor bellen en sms'en vanuit België naar andere EU-landen omlaag gaan. Onder druk van het EP licht de Europese Commissie vandaag haar standpunt toe.

Europarlementslid Ivo Belet (CD&V): "Het verdwijnen van de roamingkosten is een grote stap vooruit voor consumenten en bedrijven; het is ook een overwinning voor het Parlement dat voet bij stuk heeft gehouden om te vermijden dat de wetgeving werd afgezwakt".

"Daarmee is de kous niet af voor ons. Nu moeten we ook de hoge kosten voor bellen en sms'en vanuit België naar andere EU-landen tacklen. Het kan niet dat bellen vanuit Kortrijk naar Rijsel veel duurder is dan een telefoongesprek Kortrijk-Hasselt. Wij willen dat de meerkost zo snel mogelijk wordt afgeschaft. Telecomoperatoren betalen substantieel minder en een gesprek of SMS doorsturen naar een andere netwerk kost technisch evenveel, of dat nu een Belgisch of een buitenlands netwerk is. De kosten voor consumenten mogen dan ook niet verschillen."

"We vragen dat de Europese Commissie bij de herziening van de telecomregels haar voorstel van 2013  voor de vermindering van die intra-Europese mobiele telefoonkosten, opnieuw op tafel legt. Het Europees Parlement is vastberaden vaart achter dit dossier te zetten."

Een sms vanuit België naar een ander EU-land kost tot 40 cent; bellen vanuit België naar het buitenland kost tot 1.5 euro per minuut.