Natuur, Milieu & Energie

dinsdag 31 januari 2017

Nutsintercommunales: "Aantrekken extra middelen via beursgang kan, mits voldoende democratische controle"

Toen netbeheerder Eandis dreigde overgenomen te worden door het Chinese State Grid, stelde CD&V al dat een beursgang mogelijk gemaakt moest worden. De christendemocraten hebben er geen probleem mee dat nutsintercommunales geld aantrekken via de beurs, zoals dat ook in het verleden al gebeurde bij Proximus, B-Post, Elia en Fluxys.

CD&V-fractievoorzitter Koen Van den Heuvel: “Beursnoteringen zorgen voor transparantie, en dat is de beste buffer tegen wantoestanden à la Publifin. Maar dat betekent niet dat we voorstander zijn van een privatisering over de ganse lijn. Onze gemeenten moeten de democratische controle kunnen blijven uitoefenen om een kwaliteitsvolle dienstverlening te garanderen. Door het aantal bestuursmandaten in de intercommunales beperkt te  houden, kunnen we ook op dat vlak verregaande transparantie garanderen.”

De Vlaamse regelgeving maakt toestanden zoals bij Publifin aan het licht kwamen overigens onmogelijk. Vlaanderen beperkt de hoogte van de zitpenningen, en laat de betaling ervan ook enkel toe voor vergaderingen waarop mandatarissen ook effectief aanwezig zijn.

CD&V voegt er nog aan toe dat zij de gewone Vlaming ook de mogelijkheid wil geven om te investeren in onze nutsbedrijven.