Economie & Financiën

woensdag 21 januari 2015

Officieel voorgesteld: Belgisch paviljoen voor de Wereldexpo Milaan

Over precies 100 dagen start de Wereldexpo in Milaan. Vandaag, woensdag 21 januari, heeft Vicepremier en Minister van Werk, Economie en Consumentenzaken Kris Peeters, het Belgisch paviljoen voor deze Wereldexpo in primeur voorgesteld.

In aanwezigheid van Commissaris-Generaal voor de Wereldexpo Leo Delcroix, architecten Patrick Genard en Marc Belderbos die het gebouw en de scenografie ontwierpen, en aannemer Besix werd het concept van het paviljoen toegelicht. Centrale thema’s zijn duurzaamheid en technologische innovatie, waarbij wordt gefocust op sectoren waarin België wereldtop is, zoals biotech of cleantech. Onze Belgische voedingsindustrie, een economische grootmacht, springt hierbij in de kijker. Het is een sector die, zelfs in tijden van crisis, blijft groeien. In 2013 steeg de omzet van de sector met 1,5% tot 48,2 miljard euro.

De Wereldexpo wordt elke 5 jaar in een ander land – en meestal ander continent – van de wereld gehouden. Het doel van die Expo’s is om de industriële en technologische vooruitgang te promoten; innovatie kan voor verbeterde sociaaleconomische omstandigheden in de wereld zorgen.

Op de Wereldexpo Milaan 2015 ‘Feeding the planet, energy for the life’, die loopt van 1 mei tot 31 oktober 2015, zullen 200 landen vertegenwoordigd zijn. De organisatie verwacht dat de 4 miljard euro investeringen en 70.000 gecreëerde jobs in totaal 20 miljoen bezoekers zullen opleveren.

De economische voordelen voor België zijn legio. We kunnen onze troeven tonen inzake cleantech of biotech en anderen verwonderen met de Belgische voedingsindustrie.  Onze voedingsindustrie is één van de weinige industrieën waarin de werkgelegenheid niet krimpt. Er werken 88.700 mensen in de sector. Indirect komen daar nog eens 138.000 jobs bij. Het is ook een sector die ons exportimago versterkt. De export van de voedingsindustrie is in 2013 met 2% gestegen, vooral naar de nieuwe EU-lidstaten en naar verre bestemmingen als de Verenigde Staten, Japan en China, zit in de lift. Ook blijft de voedingsindustrie jaar na jaar haar innovatief karakter tonen: al sinds 2010 heeft deze sector de EU 2020 doelstelling bereikt om meer dan 2% te investeren in onderzoek en ontwikkeling.

België: een rijke traditie op de Wereldexpo’s

België heeft één van de meest open economieën ter wereld. Onze band met het buitenland is onze economische levenslijn. Met een totale export van 353 miljard euro in 2013, is België de 12e grootste handelsnatie ter wereld. “Bovendien staan we volgens Ernst & Young op de 5e plaats in de EU als het aankomt op het aantrekken van buitenlandse investeringen”, voegt Vicepremier Kris Peeters er aan toe.

België heeft dan ook een rijke traditie op het vlak van Wereldtentoonstellingen, zowel inzake de organisatie van Expo’s als op het vlak van deelnames. Sinds 1851, de universele tentoonstelling van Londen, werden er 117 Expo’s georganiseerd. “Alles bijeen heeft België 12 maal een Expo georganiseerd, waarvan 6 universele wereldtentoonstellingen. We hebben een stevige reputatie”, aldus Vicepremier Kris Peeters.

België is steevast met een eigen paviljoen aanwezig op de Wereldtentoonstellingen en gooit hierbij iedere keer hoge ogen. Denken we maar aan het paviljoen in Hannover 2000, het enorme succes van het paviljoen op de Wereldexpo in Shanghai 2010, of het paviljoen op de Floriade in Venlo in 2012, waar België de prijs kreeg van mooiste dakpaviljoen.

“Bij vorige expo’s merkten we reeds dat een aanwezigheid daar een katalysator kan zijn voor nieuwe economische en ecologische samenwerking. Dat zal ditmaal niet anders zijn, niet in het minst omdat het centrale thema ‘Feeding the planet, energy for life’ ons land op het lijf geschreven is”, aldus Vicepremier Kris Peeters.

Het Belgisch paviljoen

Het Belgisch paviljoen voor de Wereldexpo in Milaan ‘combineert de Belgische identiteit met de expo-thema’s duurzaamheid en technologische innovatie’. Het grote glazen bolvormige dak werd geïnspireerd door de typische vorm van de beroemde Grote Serre in Laken. De houten elementen zijn een ode aan de traditionele boerderijstructuur.

“Inhoudelijk zal het Belgisch paviljoen focussen op duurzaamheid en op technieken en oplossingen voor wereldvoedselproblemen. Daarbij wordt aandacht gegeven aan innovatieve sectoren waarin België wereldtop is zoals biotech en cleantech. Onze Belgische voedingsindustrie springt hierbij in de kijker. Het is een sector die, zelfs in tijden van crisis, blijft groeien. In 2013 steeg de omzet van de sector met 1,5% tot 48,2 miljard euro,” aldus Vicepremier Kris Peeters.

Er worden voor het paviljoen duurzame, makkelijk recycleerbare Belgische materialen gebruikt. Hoogtechnologische technieken zorgen voor een goede isolatie, controleren het natuurlijk zonlicht en zorgen voor een strategisch gebruik van de ventilatie. Een zonneboom zal het gebouw van elektriciteit voorzien. Daardoor wordt het energieverbruik sterk beperkt.

De expositieruimte biedt daarnaast grote ontmoetingsruimtes, een bar en een restaurant waar de Belgische way-of-life kan beleefd worden door de bezoekers.

Meer info over de wereldtentoonstelling : www.expo2015.org

Meer info over het Belgisch paviljoen :