Buitenlands beleid & Defensie

donderdag 05 maart 2015

Rusland moet politieke en mensenrechten respecteren

Voor CD&V-kamerlid Sarah Claerhout bewijst de moord op oppositieleider Boris Nemtsov dat de politieke en mensenrechten in Rusland niet au sérieux genomen worden. Daarom vraagt ze aan minister van Buitenlandse Zaken Reynders een actieve rol van België om als voorzitter van de Raad van Europa het respecteren van de mensenrechten aan te kaarten bij Russische president.

Voor Sarah Claerhout toont deze moord een verandering aan binnen de Russische politieke realiteit: een cultuur van straffeloosheid neemt alsmaar toe.

Sarah Claerhout: "Het Russische regime is hier zelf verantwoordelijk voor. Het cultiveert een anti-democratisch, anti-westers discours met een focus op de politieke tegenstanders. Men probeert op die manier de aandacht af te leiden van de economische situatie in Rusland. Door de moord op Nemtsov, een directe politieke tegenstander, werd een nieuw dieptepunt bereikt. Een nieuwe weg werd ingeslagen waarvan we het einde niet kennen."

De economische situatie is enorm verslechterd door de economische sancties, de daling van de olieprijs en het conflict in Oost-Oekraine. Het regime probeert aan haar verantwoordelijkheid hiervoor te ontsnappen door de aandacht te vestigen op politieke tegenstanders. Het hanteert hierbij steeds vaker een zwart-wit tegenstelling ten aanzien van die tegenstanders en stelt zich hierbij steeds meer autoritair op.

Sarah Claerhout: “Als voorzitter van de Raad van Europa kan minister van Buitenlandse Zaken Reynders een actieve diplomatieke rol spelen. Ik roep hem dan ook op tijdens de bilaterale ontmoetingen met Rusland en in het kader van de Raad van Europa de problematiek van de mensenrechten in Rusland aan te kaarten.