Actua

woensdag 28 september 2016

Transparantieregister voor EU-lobbyisten: geen grijze zone meer

Er komt een gezamenlijk en verplicht transparantieregister voor alle lobbyisten die een afspraak willen in het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van de Europese Unie. Deze registratie voor lobbyisten en andere belanghebbende partijen wordt voortaan verplicht, volgens het principe: “geen registratie, geen afspraak”.

Europarlementslid Ivo Belet (CD&V): “Het Europees Parlement hanteert al geruime tijd een vrijwillig transparantieregister. Het is hoog tijd om dat verplicht te maken, samen met de EU-Commissie en de Raad (lidstaten). Het verplicht registreren van alle afspraken met lobbyisten zal het Europese besluitvormingsproces uiteraard doorzichtiger maken. We hebben de plicht om belangenvermenging maximaal de kop in te drukken. Het is normaal én wenselijk dat we als beleidsmakers ons oor te luisteren leggen bij de verschillende belanghebbende partijen en experts voor we wetgevende beslissingen nemen. Wat niet normaal is, is dat deze contacten nog te veel in een grijze zone verlopen.”

Het huidige transparantieregister werd opgericht in 2011 en telt ongeveer 10.000 geregistreerde organisaties. Het geeft een overzicht van de activiteiten van belangenvertegenwoordigers die actief zijn in Europa. Het aanmelden van activiteiten gebeurt tot op vandaag op vrijwillige basis. Geregistreerde organisaties en personen zullen binnenkort duidelijkere informatie moeten verschaffen en er zullen ook meer middelen komen voor het beheer en het toezicht op het register.

Belet: "Bij het wetgevende werk waarvoor ik rapporteur ben, hanteer ik nu al een zogenaamde 'legal footprint', dat is een overzicht van alle contacten en meetings met belangenorganisaties over de betrokken wetgeving. Ik ben er voorstander van om zo'n voetafdruk aan al het parlementaire werk met een regelgevend karakter, verplicht toe te voegen."