Mobiliteit & Openbare Werken

donderdag 30 maart 2017

UPlace: procedures niet eindeloos rekken

De Raad van State schorst de milieuvergunning van UPlace. Koen Van den Heuvel wil dat dit signaal ernstig wordt genomen. Hij toont begrip voor het feit dat de initiatiefnemers van UPlace dit oordeel betreuren, maar dat betekent niet dat de procedures eindeloos kunnen worden heropgestart.

Het arrest van de Raad van State zal nu grondig worden bestudeerd, en de Vlaamse Regering moet zich juridisch goed wapenen, maar Van den Heuvel herhaalt wat hij al eerder over dit dossier zei: “Een overheid moet rechtszekerheid bieden, maar dat betekent ook dat we dit proces niet kunnen blijven rekken, als het project de definitieve toets door de Raad van State niet doorstaat.”

De Vlaamse Regering koos er intussen trouwens uitdrukkelijk voor om volop in te zetten op de versterking van onze lokale handelskernen: “Daar ligt de prioriteit, niet in de bouw van megalomane shopping centra. Het is hoog tijd om onze ondernemers in de lokale handelskernen gerust te stellen, zodat zij zonder zorgen verder kunnen investeren in de uitbouw van hun zaak, en onze dorpskernen van de nodige zuurstof blijven voorzien. Ook de andere projecten die deel uitmaken van het GRUP moeten snel doorgang kunnen vinden. Zolang we vast lopen op UPlace blokkeert ook de bouw van nieuwe woningen, een nieuw ziekenhuis, nieuwe kantoorruimte. Ook dat is rechtszekerheid.”