Joke Schauvliege

Geboortedatum:
16 maart 1970
Extra informatie

Sociaal engagement is de familie Schauvliege ingebakken. De overtuiging om ten dienste staan van anderen dreef dochter Joke via de jeugdbeweging VKAJ en tal van verenigingen naar de politiek. Dat politiek ingrijpend op ons leven kan inwerken, ondervond ze genoegzaam als lid van de gemeentelijke jeugdraad. Aangestoken door die maatschappelijke inzet wou Joke na haar studies rechten zelf verantwoordelijkheid opnemen. Het begon met een plaats op de lokale CVP-lijst in Evergem in 1994. Zij werd het jongste gemeenteraadslid. Later ging ze aan het werk op het kabinet van toenmalig minister van Justitie Tony Van Parys, en was ze tien jaar advocaat aan de balie in Gent. Daar bleef het niet bij. In 1999 werd ze verkozen tot parlementslid in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Haar campagne “zet uw joker in” en haar tienduizenden huisbezoeken leverden een pak stemmen op. Terwijl zij voor de partij de enige nieuwverkozene was, werd de partij naar de oppositie gestuurd en door velen ten dode opgeschreven. In 2003 lanceerde Joke de webpetitie “Dehaene erop” om de gewezen premier op de Europese lijst te krijgen.

Zelf werd ze in 2004 de Oost-Vlaamse lijsttrekker voor de Vlaamse verkiezingen. Ze behaalde de derde beste CD&V-score voor heel Vlaanderen. In het Vlaams Parlement is Joke ondervoorzitter van de CD&V-fractie. Zij volgt vooral de thema’s Ruimtelijke Ordening, Behoorlijk Bestuur en Klantvriendelijkheid, Verenigingsleven en Duurzame Ontwikkeling. Zij is de auteur van partijstandpunten als ‘Respect voor ruimte en wonen’.

Sedert de jongste gemeenteraadsverkiezingen (2007) is Joke schepen in Evergem. Haar bevoegdheden zijn Ruimtelijke Ordening, Jeugd- en Jeugdinfrastructuur, Natuurontwikkeling en Toerisme. De functie van minister kan niet gecombineerd worden met een schepenambt. Daarom volgde partijgenote Martine Willems op 27 augustus 2009 Joke Schauvliege op als schepen. Joke blijft wel lid van de gemeenteraad van Evergem. Op 24 juni 2008 werd Joke Schauvliege door de algemene vergadering van de partij aangesteld tot nationaal ondervoorzitter van CD&V.

Bij de Vlaamse verkiezingen van 7 juni 2009 trok Vlaams volksvertegenwoordiger Joke Schauvliege zeer succesvol de Oost-Vlaamse CD&V-lijst. Ze behaalde 51.810 voorkeurstemmen; de hoogste score in heel Oost-Vlaanderen. Op 13 juli 2009 legde Joke Schauvliege de eed af als Vlaams minister voor Leefmilieu, Natuur en Cultuur.

Bij de verkiezingen van 25 mei 2014 trok Vlaams minister voor Leefmilieu, Natuur en Cultuur, Joke Schauvliege de Oost-Vlaamse CD&V-lijst voor het Vlaams parlement en behaalde een uitstekend resultaat met 55.291 voorkeurstemmen. Joke is huidig minister voor Omgeving, Natuur en Landbouw.

Joke is gehuwd, ze heeft twee kinderen. Omdat haar gezin heel belangrijk is, besteedt ze haar vrije tijd zo veel als mogelijk aan dochter Kato, zoontje Florian en haar man Peter. Joke is ook fietsliefhebber. Zo fietste ze in 2013 de Mont Ventoux op.

Klik hier om foto's van minister Schauvliege op Flickr te bekijken

Politieke mandaten
Regering/Parlement: